Badania: motywacja to za mało by rzucić picie, potrzebny jest plan

Badanie naukowców z Brystolu

Naukowcy z Brystolu zbadali wpływ chęci na ograniczenie spożywania alkoholu w grupie 3 tys. badanych, którzy pili w sposób ryzykowny, to znaczy spożywali więcej niż bezpieczną dawkę alkoholu dziennie. Dla kobiet bezpieczna dawka to jednostka alkoholu, czyli 10 gram czystego alkoholu dziennie, a dla mężczyzn – dwie jednostki. Takie dawki znajdują się m.in. w 200 ml piwa o 5% alkoholu, 100 ml wina o 10% alkoholu czy w 25 ml wódki o 40% alkoholu.

 

Deklaracja ograniczenia picia a skutki

W grupie badanych 20% wskazało, że chce ograniczyć spożywanie alkoholu w najbliższym czasie. Po pół roku badacze sprawdzili, jak ta motywacja przełożyła się na działanie i czy przyniosła wymierne skutki. Okazało się, że badani nie podjęli żadnego planu w związku z chęcią ograniczenia spożywania alkoholu. Ponadto, spożywali go więcej niż ta część badanych, która deklaracji o chęci ograniczenia alkoholu nie składała. W całej grupie badanych ilość spożywanego alkoholu nieznacznie spadła, ale nie było to zasługą tych 20%, które wskazało sześć miesięcy wcześniej, że chce ograniczyć spożycie.

 

Komentarz do badań

Jak komentuje wyniki badań ich współautor, Frank de Vocht, wskazują one jasno, że sama chęć rzucenia czy zredukowania spożywania alkoholu to za mało. Osoby mające tylko chęci szybko wracają do starych zwyczajów picia. Także ekspertka Linda Richter, z National Center on Addiction and Substance Abuse w Nowym Jorku, która nie uczestniczyła w badaniu, ale zna jego wyniki, wskazuje, że sama motywacja nie wystarcza. Jako przyczynę tego, że ogólna ilość spożywanego alkoholu spadła, wskazuje fakt, że badani uświadomili sobie poprzez sam udział w eksperymencie, że mają problem z alkoholem i zaczęli mniej pić. Jednakże chęci ograniczenia nie pomogły. Nic dziwnego – alkohol ma duży wpływ na organizm i mózg człowieka. Do tego ten wpływ jest różnorodny, a poza bodźcami fizjologicznymi trzeba wskazać na społeczne czy środowiskowe, które także warunkują sięganie po trunki wysokoprocentowe.

 

Jaki plan działania wdrożyć?

 

Dlatego, by ograniczyć czy odstawić alkohol niezbędny jest plan działania. Jak radzi amerykański Narodowy Instytut ds. Nadużywania Alkoholu i Alkoholizmu na początek można:Dlatego, by ograniczyć czy odstawić alkohol niezbędny jest plan działania. Jak radzi amerykański Narodowy Instytut ds. Nadużywania Alkoholu i Alkoholizmu na początek można:

  • Unikać miejsc, w których spożywa się alkohol lub które kojarzą się z alkoholem.
  • Unikać osób, które zachęcają do picia alkoholu.
  • Znaleźć sobie nowe hobby zamiast picia.
  • Monitorować ilość spożywanego alkoholu np. poprzez aplikację na smartfonie.

Plan powinien mieć wsparcie rodziny i przyjaciół, niezwykle istotny w osiągnięciu sukcesu. Jeśli nawyki są mocne, nadużywanie alkoholu znaczne czy pojawiają się już początki uzależnienia, warto szukać pomocy specjalisty.

 

Pomoc specjalistów z Lublina

Takimi specjalistami wspomagającymi proces leczenia alkoholizmu jest wyszkolona kadra kliniki stosującej metody odtruwania, Lublin. Ich skuteczne leczenie pozwala pacjentom wrócić do normalności, do życia bez nałogu i bez spowodowanych nim problemów psychicznych, fizjologicznych, społecznych, rodzinnych czy finansowych. Spróbuj już teraz – skontaktuj się z nami!

Zmień to. Działaj. Zadzwoń- pomogę Ci!